راهنمای خرید, معرفی محصولات

نگاهی به مودم 5G قابل حمل برند ای ای مدل QTAD52E

 با داغ شدن بازار 5G، اپراتورهای بزرگ به تدریج دارند مودم های قابل حمل و رومیزی خود برای اتصال به شبکه های 5G را معرفی می کنند و به دست مشتریان می رسانند.

نگاهی به مودم 5G قابل حمل ای ای QTAD52E

در این میان، مودم های 5G قابل حمل مورد توجه ویژه کاربران و اپراتورها قرار گرفتند چون امکان اتصال به اینترنت پرسرعت در هر زمان و هر کجا را فراهم می کنند.

اپراتور مخابراتی EE در سال 2019 اولین بار مودم همراه 5G خود را معرفی کرد که چندان جالب نبود ولی در اواخر سال 2020 این مودم را به روزرسانی کرده و با مشخصات و امکانات قابل قبولی به مشتریان 5G خود فروخت. این مودم که 5GEE یا QTAD52E نامیده می شود؛ یک مودم روتر 5G قابل حمل کامل است.

مودم QTAD52E را باید اولین روتر 5G اپراتور EE به حساب بیاوریم که امکان اتصال به شبکه های 5G با فرکانس زیر 6 گیگاهرتز و شبکه های 4G LTE را می دهد.

چون این مودم 5G قابل حمل وارد بازار ایران شده و با قیمت حدود 10 میلیون تومان به فروش می رسد؛ مناسب دیدیم که نگاهی به مشخصات و قابلیت های آن داشته باشیم و درباره مزایا یا معایب احتمالی اش صحبت کنیم:

طراحی مودم ای ای QTAD52E

اندازه این مودم 128 در 100 در 17.9 میلی متر است؛ پس نباید مودم چندان بزرگی باشد و در دسته مودم های جیبی و قابل حمل قرار می گیرد؛ اگرچه برخی مشخصات آن مشابه مودم های رومیزی است. وزن این مودم نیز 195 گرم؛ هم اندازه با اسمارت فون های امروزی است.

در رویه اصلی مودم QTAD52E علامت اپراتور EE مشاهده می شود و زیر آن چراغ های LED وای فای، آنتن دهی شبکه موبایل، پیامک و باتری دیده می شود.

در کنار بالای مودم یک درگاه شبکه اترنت 1 گیگابیتی داریم که بسیار پراهمیت است و باعث می شود بتوانید یک کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ را با کابل شبکه به مودم وصل کنید و از اینترنت سریع تر، پایدارتر و با تاخیر کمتری استفاده کنید. این درگاه شبکه برای افرادی که گیمر یا تولیدکننده محتوا هستند و باید دائما ویدئو استریم کنند؛ بسیار با ارزش است.

شیار سیم کارت، کلید پاور و درگاه USB-C برای شارژ باتری نیز در کناره بالایی و کنار درگاه شبکه اترنت چینش شدند. در کنار پایینی هیچ درگاه یا سوکتی وجود ندارد و در پنل پشتی دستگاه هم فقط شیارهای تهویه هوا و برچسب اطلاعات مودم EE مشاهده می شود.

در کل، طراحی مودم 5GEE مجذوب کننده و جمع و جور است. این مودم به رنگ سفید است؛ همانند سایر مودم هایی که از برند ای ای سراغ داریم و اندازه و وزن ایده آل آن باعث می شود که بتوانید همیشه آن را همراه خود داشته باشید.

در جعبه این مودم، علاوه بر خود مودم QTAD52E، یک آداپتور شارژ باتری مشاهده می شود و دو دفترچه. خبری از کابل شبکه اترنت نیست و اگر بخواهید مودم را با کابل شبکه به لپ تاپ یا پی سی وصل کنید؛ باید خودتان یک کابل شبکه خریداری کنید.

مشخصات مودم ای ای QTAD52E

روی این مودم یک تراشه مرکزی اسنپدراگون 5G از کوالکام نشسته است که حداکثر سرعت دانلودی برابر با 2.33 گیگابیت بر ثانیه می دهد. البته، شرکت EE می گوید روی شبکه مخابراتی این اپراتور کاربران به طور تضمیمنی سرعت میانه 150 مگابیت بر ثانیه خواهند داشت. احتمالا، حداکثر سرعت دانلود واقعی این مودم در بهترین حالت آنتن دهی و خلوتی شبکه 5G به مرز 400 مگابیت بر ثانیه برسد.

در شبکه های 4G LTE حداکثر سرعت دانلود گفته شده برای این مودم برابر با 1.6 گیگابیت بر ثانیه است. چنین سرعتی برای شبکه های مخابراتی و موبایل ایران هم ایده آل است و می تواند سرعت بسیار خوبی در اختیار کاربران قرار دهد.

در بررسی مودم های 4G و 5G که وارد ایران می شوند؛ یک پرسش مهم، پشتیبانی از فرکانس های رادیویی TDD و امکان استفاده از اینترنت TD-LTE است.

اجازه دهید ابتدا نگاهی به فرکانس های رادیویی مودم ای ای QTAD52E بیندازیم:

5G: n1, n3 ,n7 ,n28 ,n78

4G LTE: B3, B7 ,B20 ,B28

3G UMTS/HSPA/HSPA+/DC-HSPA+ 900/1800/1900/2100 MHz

خب، این باندهای رادیویی به ما می گویند که خبری از پشتیبانی TD-LTE نیست ولی از باندهای رایچ 1 و 3 و 7 روی FDD در ایران پشتیبانی می شود.

مودم 5G ای ای QTAD52E به وای فای 6 یا استاندارد ارتباطی بی سیم 802.11ax مجهز است و البته از استانداردهای 802.11ac و 802.11n و ماقبل آن ها نیز پشتیبانی می کند. یعنی شما می توانید با یک لپ تاپ یا گوشی موبایل دارای وای فای AC نیز به این مودم وصل شوید.

حداکثر سرعت دانلود روی فرکانس 5 گیگاهرتز وای فای این مودم به مرز 1000 مگابیت می رسد و روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز هم سرعت اسمی 300 مگابیت را می دهد.

اینکه یک مودم 5G به وای فای 6 و دو باند رادیویی وای فای پرسرعت مجهز باشد؛ یک مزیت بزرگ برای کاربران است و نشان دهنده به روز بودن دستگاه است. چون در غیر این صورت، هرچقدر که شما روی یک شبکه 5G یا 4G سرعت اینترنت بالایی داشته باشید؛ وقتی سرعت وای فای پایین است؛ عملا شما هیچ مزیت سرعتی دریافت نخواهید کرد.

روی شبکه های وای فای از رمزنگاری WPA3 سود می برد که باز یک مزیت بزرگ دیگر برای این مودم است؛ چون WPA3 جدیدترین استاندارد رمزنگاری اطلاعات در شبکه های بی سیم است. باز هم گفتنی است که این مودم از رمزنگاری WPA2 و WPA پشتیبانی می کند و دستگاه هایی که به WPA3 مجهز نیستند؛ برای اتصال به وای فای مودم ای ای QTAD52E مسئله ای نخواهند داشت.

باتری این مودم فایوجی هم حرف هایی برای گفتن دارد. به طور کلی، مودم های 5G مصرف باتری و انرژی بسیار زیادی دارند و نیاز است که ظرفیت باتری بالایی داشته باشند. غالبا هم در گوشی های 5G شاهد ظرفیت باتری های بالایی هستیم؛ چون در غیر این صورت، عملا گوشی یا مودم برای مدت چند ساعت قابل استفاده نخواهند بود.

روی مودم ای ای QTAD52E باتری با ظرفیت 6460 میلی آمپرساعتی نشسته است که در میان مودم های همراه یک ظرفیت بالا است. اپراتور ای ای می گوید این باتری 12 ساعت دوام شارژ دارد ولی کاربران بهتر است روی چند ساعت کمتر یعنی 8 الی 9 ساعت حساب باز کنند که باز برای یک مودم همراه و جیبی بسیار عالی است.

قیمت مودم 5G ای ای QTAD52E

این مودم به تازگی وارد بازار ایران شده و با این قیمت به فروش می رسد. وقتی یک مودم یا هر محصول دیگری در بازاری بی رقیب وارد شود؛ قطعا قیمت بالایی دارد.

اما آیا مودم فایوجی ای ای QTAD52E ارزش خرید دارد؟ به صراحت می گوییم که قطعا ارزش خرید دارد و به نسبت مزایایی که می دهد؛ یک مودم 5G قابل حمل خوب بازار خواهد بود.

شما با این مودم به هر شبکه ارتباطی موبایلی وصل می شوید؛ وای فای 6 دو بانده با سرعت مناسب دارید؛ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی و باتری با ظرفیت بالایی در اختیار شما است. جنس و کیفیت ساخت مودم نیز احتمالا متعلق به شرکت هواوی است و اپراتور EE نشان داده که بهترین محصولات این غول چینی را برای خودش دست چین می کند.

مزایا:

1- وای فای 6 و سرعت مناسب روی دو باند رادیویی

2- درگاه شبکه LAN گیگابیتی

3- باتری با ظرفیت 6460 میلی آمپر و دوام شارژ نزدیک به 10 ساعت

4- اتصال به شبکه های 5G و 4G

معایب:

1- عدم پشتیبانی از شبکه 5G با امواج میلی متری

2- محدودیت پشتیبانی از فرکانس های رادیویی 5

نظراتتون رو با ما به شاتراک بذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *