تازه های تکنولوژی

تفاوت بین 4G و 5G و TD-LTE

تفاوت بین 4G و TD-LTE

 

بسیاری از کاربران بر این باور هستند که دو سرویس 4G و LTE با یکدیگر یکسان هستند و هیچ‌گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند. در حالی که این‌گونه نیست. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که تولیدکنندگان گوشی‌های همراه و البته ارائه دهنده سرویس‌های اینترنتی به شکل عجیبی سعی می‌کنند در شرایط مختلف نام این دو سرویس را به جای دیگری مورد استفاده قرار دهند. در حالی که این دو شبکه متفاوت از یکدیگر هستند.

زمانی که به دنبال خرید مودم جدیدی هستید و زمان انتخاب یک مودم فرا می‌رسد، ممکن است با اصطلاحات مختلفی همچون LTE, 3G, 4G, WiMax ,TD-LTE روبرو شوید. فهرستی که تمامی ندارد. اما این اصطلاحات چه معنایی می‌دهند؟ ما در این مقاله به شکل کوتاه به شما نشان می‌دهیم که اصطلاحات به چه معنا است پس با مودم ایران همراه باشید. ساده‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کاراکتر G به نسل اشاره دارد. به‌طور مثال 4G به معنای نسل چهارم فناوری داده‌های موبایلی است که از سوی اتحادیه بین‌المللی مخابران ITU تعریف شده است.

 LTE چیست؟

همان طور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم،LTE  مخفف Long Term Evolution است. درنتیجه این فناوری یک استاندارد و نسل مجزای شبکه‌های موبایل نیست، بلکه شاخه‌ای از 4G است. وقتی علامت 4G در بالای صفحه نمایش موبایل به چشم می‌خورد، به این معنا نیست که واقعا از یک شبکه 4G استفاده می‌کنیم، بلکه زمانی‌که استاندارد 4G تصویب شد، بیشتر ارائه‌دهندگان سرویس موبایل با پول دادن به شرکت‌های سازنده موبایل، 4G را وارد مشخصات پشتیبانی محصول کردند تا روی صفحه‌نمایش نشان داده شود. همین‌جا بود که 4G از مسیر اصلی خود منحرف شد. اما تنظیم‌کنندگان استانداردهای امریکا برای تفاوت بین 4G تقلبی از 4G واقعی،LTE  را تعریف کردند که به معنای تکامل در بلندمدت است.

درنتیجه زمانی‌که روی یک دستگاه برچسب LTE قرار می‌گیرد در مقایسه با 4G به این معنی است که نسبت به 3G بهبود یافته و سرعت بیشتری دارد.

4G چیست؟

سال ۲۰۰۸، موسسه ITU-R استاندارد 4G را ثبت کرد. در استاندارد4G  ، حداکثر سرعت انتقال اطلاعات روی شبکه‌های موبایل به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد، اما در دستگاه‌هایی مانند Hotspot موبایل این سرعت یک گیگابیت بر ثانیه است. البته در سال ۲۰۰۸، چنین استانداردی کمی دور از ذهن به‌نظر می‌رسید. اگرچه ابتدا این هدف به نظر سخت و دراز مدت بود، اما به‌زودی زیرساخت‌های مخابراتی شبکه پیشرفت کردند و فناوری های ارتباطی جهش پیدا کردند. عرضه‌کنندگان شبکه‌های 3G به سرعت 4G را راه‌اندازی کردند که حداکثر سرعت آن برابر با ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه روی گوشی‌های موبایل است.

البته براساس تصمیم سازمان اتحادیه رادیویی اتحادیه بین المللی مخابرات، حداکثر سرعت دانلود در حین حرکت باید 100 مگابیت برثانیه باشد و زمانی که بدون حرکت و ساکن هستید باید به یک گیگابیت برثانیه برسد.

5G چیست؟

نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا ۵جی 5G، یا دقیق‌تر، نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی با سرعت بسیار بالا، هم‌اکنون جدیدترین نسل سیستم‌های ارتباطات سیار سلولی است که پس از 4G نسل پنجم شامل موج‌های باند بالا (بالای ۶ گیگاهرتز)، باند متوسط ۲ تا ۴٫۵ گیگاهرتز و باند پایین زیر ۳ گیگاهرتز است. باند پایین فرکانسی نسل ۵ مشابه نسل چهار است. اولین تماس ماهواره‌ای 5G در آمریکا با موفقیت انجام شد بنابر ادعای اپراتور AT&T اولین تماس ماهواره‌ای 5G در آمریکا ازطریق گوشی گلکسی S22 سامسونگ و با تلاش یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این اپراتور انجام شده است. شرکت AST SpaceMobile، در زمینه ارتباطات ماهواره‌ای فعالیت داشته که تحت‌ حمایت اپراتور AT&T، اولین تماس ماهواره‌ای 5G در آمریکا را به انجام رسانده است. طبق ادعای اپراتور AT&T این نخستین مرتبه‌ای بوده که ارتباط 5G میان یک گوشی اصلاح‌نشده و ماهواره‌های موجود در مدار زمین ایجاد می‌شود.

TD-LTE چیست ؟

استاندارد LTE برای برقراری ارتباط دو طرفه (Duplexing) از دو تکنیک متفاوت استفاده می‌کند. تکنیک اول یعنی FDD ‏(Frequency Division Duplexing) از دو باند فرکانس جداگانه برای ارسال (Uplink) و دریافت (Downlink) اطلاعات استفاده می‌کند. از سوی دیگر، TDD ‏(Time Division Duplexing) برای هر دو منظور فوق به یک باند فرکانس واحد متکی است که آن را در فواصل زمانی به جریان ارسال یا دریافت اطلاعات تخصیص می‌دهد.

استفاده از تقسیم زمانی طیف فرکانس، به TD-LTE امکان می دهد ظرفیت را به شکلی پویا اختصاص دهد. به‌ زبان ساده، TD-LTE می‌تواند بر اساس نیاز، زمان اختصاص ‌یافته به هر یک از جریان‌های Uplink و Downlink را کنترل کند. بدین ترتیب، امکان مدیریت پویای اختصاص ظرفیت برای انتقال اطلاعات در هر یک از این جریان‌ها فراهم می‌شود. این قابلیت انعطاف‌پذیری چشمگیری برای تکنیک TDD فراهم می‌کند.

استفاده از یک طیف فرکانسی واحد و تخصیص ظرفیت به شکلی پویا، TD-LTE را به گزینه‌ای فوق‌العاده مقرون به‌صرفه برای پاسخ به رشد تقاضا برای پهنای باند و ترافیک بیشتر تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *