نقد و بررسی

همه چیز درباره ی ADSL و VDSL

هرچیزی که راجع به ADSL و VDSL باید بدانیم

در این مقاله با فناوری  VDSL، و تفاوت آن با فناوریADSL  مخابرات بیشتر آشنا می‌شوید. همچنین پاسخ پرسش‌ “مسافت از مرکز ارائه دهنده اینترنت چقدر بر کیفیت دریافتی اینترنت تاثیرگذار است” را به بهترین شکل ممکن دریافت خواهید کرد. پس با مودم ایران در این سفر پژوهشی باحال همراه باشید.

در چند سال گذشته نیاز استفاده از اینترنت پرسرعت مخابرات افزایش یافته است. از همین‌رو تمایل استفاده از تجهیزات و فناوری سرعت بالا به مانند اینترنت VDSL مخابرات نیز برای کاربران مخابرات افزایش پیدا کرده است. با افزایش تعداد رایانه‌ها و شبکه‌های اینترنت خانگی، تقاضا برای اینترنتی با پهنای باند بالا (اینترنت پر سرعت) به طور پیوسته رو به افزایش است.

 

ADSL  چیست؟

عبارت ADSL مخفف (Asymmetric Digital Subscriber Line) و یکی از فناوری‌های اصلی زیرشاخه اتصال‌های DSL محسوب می‌شود. خط مشترک دیجیتال نامتقارن که به‌اختصار ADSL نامیده می‌شود، در هنگام فراهم کردن سرعت دانلود و آپلود به شکل نامتقارن عمل می‌کند. این نوع دسترسی به اینترنت پهن باند رایج‌ترین شیوه استفاده از اینترنت محسوب می‌شود.

ADSL  با توجه به‌سرعت قابل ارایه، نیاز اکثر طیف مصرف‌کنندگان خانگی را برطرف می‌کند؛ اما با توجه به فاصله شما از مرکز مخابرات، شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنت و عوامل دیگر ممکن است سرعت دانلود و آپلود شما متفاوت باشد.

سرعت دانلود ADSL تا 8 مگابیت در ثانیه می‌رسد. این سطح از سرعت برای استفاده‌های معمولی مانند گشت‌وگذار در اینترنت مناسب است. برای بهره‌مندی از سرعت بالاتر می‌توانید از +ADSL2 استفاده نمایید.

با استفاده از اینترنت +ADSL2 می‌توانید از حداکثر سرعت دانلود 24 مگابیت بر ثانیه و حداکثر ســرعت آپلود 1 مگابیت بر ثانیه لذت ببرید. (امروزه اکثر سرویــس‌های ارائه‌شده از طرف ISP ها +ADSL2 است)

اتصالات ADSL نسبت به اتصالات دیگر مانند فیبر نوری، ارزان‌تر و مقرون به صرفه است زیرا نیازی به استفاده از سیم یا کابل جداگانه نیست. در واقع با همان سیم تلفن به اینترنت متصل می‌شوید.

نحوه کارکرد اینترنت ADSL مخابرات

بیشتر مشتریان فرستنده DSL خود را مودم DSL می‌نامند . مهندسان شرکت تلفن یا ISP آن را ATU-R می‌نامند، که مخفف واحد Transciver ADSL Remote است. صرف نظر از آنچه نامیده می‌شود، این دستگاه  نقطه برقراری ارتباط بين کامپيوتر کاربر و شبکه به خط DSL است. ترنسیور می‌تواند از چندین طریق به تجهیزات مشترکین متصل گردد، اما اتصال از طریق USB و اترنت متدوال ترین روش‌های موجود است.

کاربران مودم‌های کابلی از يک شبکه بسته به صورت اشتراکی استفاده می‌نمايند. در چنين مواردی، همزمان با افزايش تعداد کاربران، کارایی آن ها تنزل پيدا خواهد کرد. اینترنت  ADSLمخابرات برای هر يک از کاربران يک ارتباط اختصاصی ايجاد و آن را به DSLAM متصل می‌نمايد. بدين ترتيب همزمان با افزايش کاربران، کارایی مربوطه تغییری نخواهد کرد. وضعيت فوق تا زماني که کاربران از تمام ظرفيت موجود خطوط ارتباطی با اينترنت استفاده نکرده باشند، ادامه خواهد يافت. در صورت استفاده از تمام ظرفيت خط ارتباطی اينترنت، مراکز ارائه دهنده سرويس DSL می‌توانند نسبت به ارتقا خط ارتباطی اينترنت اقدام نمایند تا تمام مشترکين متصل شده به DSLAM از کیفیتی مطلوب بهره‌مند گردند.

VDSL چیست؟

عبارت VDSL مخفف (Very-high-bitrate Digital Subscriber Line) و نسل جدیدی از فناوری DSL بر روی بستر کابل‌های شبکه است. VDSL نمونه دیگری از فناوری اتصال به اینترنت بوده که از همان خط مشترک دیجیتال مشابه با ADSL برای انتقال سیگنال اینترنت استفاده می‌کند. اما فناوری آن در مقایسه با ADSL جدیدتر است.

از اوایل اسفند سال 95، شرکت مخابرات از سرویس VDSL رونمایی کرد. امروزه در بسیاری از مناطق کشور این سرویس در دسترس است. VDSL با استفاده از بازه فرکانسی25KHZ تا 12MHz، قادر به ارائه سرعت 55 مگابیت در ثانیه برای ارسال اطلاعات از اینترنت به کاربر (Downstream) و 3 مگابیت در ثانیه برای ارسال اطلاعات کاربر بر روی اینترنت (Upstream) است.

همانطور که می‌بینید سرعت‌های فوق به‌مراتب بیشتر از ADSL است. نسل دوم سرویس VDSL (VDSL2) ، با افزایش بازه فرکانسی تا 30MHz، می‌تـواند تا سرعت 100Mbps را برای جریان Downstream و Upstream فراهم آورد. بر هـمین اسـاس امکان استفاده از خدماتی نظیر تلویزیون‌های اینترنتی، کنفرانس‌های آنلاین و VOIP راحت‌تر خواهد بود.

دسترسی اینترنت VDSL برای کاربران از طریق ایجاد یک مرکز فیبر نوری در نزدیکی محل‌های مورد نظر انجام می‌شود. این مراکز با استفاده از کابل‌های فیبر نوری به ISP یا شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت متصل می‌شوند. همچنین بهره مندی از استاندارد VDSL2 برای کاربرانی که در محدوده 1 تا 2 کیلومتری از مرکز مخابراتی قرار دارند امکان پذیر است.

برای استفاده از تکنولوژی VDSL لازم است از مودم‌های VDSL استفاده نمایید. لازم به ذکر است که مودم‌های VDSL به راحتی از اینترنت ADSL پشتیبانی می کنند.

آیا باید به پیشنهاد مخابرات در رابطه با مودم VDSL مخابرات توجه کنیم؟

در حال حاضر برخی از شرکت‌ها، خدمات فوق الذکر را در قسمت‌هایی از شمال تهران ارائه می‌دهند. اینترنت VDSL مخابرات با پهنای باند بسیار بالا سرعت دانلود و آپلود معادل ۵۲ (mbps) مگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این یعنی حداقل 4 برابر بیشتر از سرعت اینترنت ADSL مخابرات. معمولا شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت به مانند مخابرات، از عدم اگاهی مشتریان خود استفاده می‌کنند و بعضا دیده شده است که مشتریان خود را الزام می‌کنند که برای استفاده از این فناوری حتما باید از فلان مودم VDSL مخابرات استفاده کنید. اما خب واقعیت این است که شما می‌توانید از هر مدل مودم VDSL مخابرات که توانایی VDSL داشته باشد استفاده کنید.

 

نحوه عملکرد اینترنت VDSL مخابرات

عملکرد اینترنت VDSL مخابرات در سیم‌های خطوط تلفن دقیقاً مشابه اینترنت ADSL مخابرات است، اما تفاوت‌های زیادی بین این دو وجود دارد. VDSL میتواند سرعتی حدود 52 مگابایت بر ثانیه ارائه دهد که تفاوت بسیاری با  ADSL،) با حداکثر سرعت 8 (Mbpsدارد. این فناوری(َِADSL) تنها می‌تواند برای مسافت کوتاه، حدود 4000 یا 1200 متر مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت‌های تلفن در حال جايگزين نمودن اغلب تجهيزات (مربوط به تغذيه اطلاعات) به فيبر نوری می‌باشند. اکثر شرکت‌های تلفن از تکنولوژی  (FTTC) Fiber to the curbاستفاده می‌نمايند. این شرکت‌ها قصد دارند که تمام خطوط مسی موجود را تا محلی که از آن‌ها انشعاب گرفته شده و به منازل مشترکين توزيع می‌گردد، تعويض نمايند. شرکت‌های تلفن در تلاش برای پياده سازی سيستم

Fiber To the Neighborhood(FFTN) می‌باشند. در روش فوق در عوض نصب کابل فيبر نوری در هر خيابان، FFTN دارای فيبر مورد نظر تا جعبه اتصالات (انشعابات) برای يک همسايه (مشترک) خاص است.

با قرار دادن يک ترانسيور VDSL در منزل و يک VDSL gateway در جعبه تقسيم اتصالات، محدوديت فاصله کم رنگ خواهد شد. gateway موجب مراقبت از تبديلات آنالوگ به ديجيتال و ديجيتال به آنالوگ که غيرفعال شدن ADSL مخابرات بر روی خطوط فيبر نوریرا در پی دارد، می‌گردد. Gateway داده های ورودی و دريافت شده از ترانسيور را به پالس های نور تبديل می‌کند تا زمينه ارسال آن‎ها از طريق فيبر نوری فراهم گردد. زماني که داده‌ها برای کامپيوتر کاربر ارسال می‌گردند، Gateway موجود، سيگنال‌های ورودی از فيبر نوری را تبديل و آن‌ها را برای ترانسيور کاربر ارسال می‌نمايد. فرآيند فوق در هر ثانيه ميليون‌ها مرتبه تکرار می‌شود.

انواع فناوری DSL:

• DSL نامتقارن(ADSL) (Asymmetric DSL)

به دلیل تفاوت سرعت بارگیری و بارگذاری نامتقارن نامیده می‌شود. از این رو کاربران تمایل بیشتری به تماشا و یا بارگیری مطالب نسبت به ارسال و یا بارگذاری آن دارند. (سرعت بارگیری بیشتر میباشد)

• DSL با سرعت بالا High bit-rate DSL) HDSL)

HDSL داده‌ها را با سرعت یکسان دریافت و ارسال می‌کند، اما به منظور ارائه خدمات نياز به دو خط مجزا است.

• ISDN DSL

کندتر از سایر اشکال DSL است، و در هر دو جهت با سرعت ثابت 144 Kbps انجام می‌شود.

 

تفاوت مودم های ADSL و VDSL

• سرعت: مهمترین فرق مودم ADSL و VDSL در سرعت اتصال به اینترنت است. همانطور که حدس زدید استاندارد VDSL، سرعت بسیاری بیشتری را نسبت به اتصالات ADSL به کاربر ارائه می‌کند. همانطور که در تصویر می‌بینید، حداکثر سرعت دانلود و آپلود در اتصال VDSL تا 100 مگابایت در ثانیه می‌رسد، در حالیکه این عدد در اینترنت ADSL، نهایتا 24 مگابایت برای دانلود و 1 مگابایت برای آپلود خواهد بود.

• کاربرد: با استفاده از VDSL به راحتی می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Skype و Youtube که نیاز به پهنای باند بالاتری دارند استفاده کنید. همچنین با وجود اینترنت VDSL دیگر نیاز نیست برای گرفتن بک آپ آنلاین ساعت‌ها منتظر بمانید.

• دسترسی: همانطور که گفته شد، دسترسی به اینترنت ADSL به طور گسترده و وسیع‌تری انجام می‌شود. اما برای بهره‌ مندی از اینترنت VDSL باید فاصله نزدیکی با مرکز مرتبط با آن داشته باشید. همچنین تعداد محدودی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت، VDSL را به کاربران ارائه می‌دهند.

• قیمت: واضح است که برای دریافت خدمات بهتر و اینترنت سریع‌تر باید هزینه بیشتری بپردازید. اما نگران نباشید، زیرا تفاوت قیمت چندانی بین مودم‌ های ADSL و VDSL نیست.

• سیگنال دهی: به عنوان یک قاعده کلی، با افزایش فاصله از مرکز مخابراتی، قدرت سیگنال دریافتی هر دو مودم ADSL و VDSL کاهش می‌یابد. اما این تضعیف سیگنال در مودم VDSL سریعتر رخ می‌دهد.

 

فاصله از مرکز مخابرات

نکته دیگر اما فاصله‌ای است که کاربر باید از مرکز مخابرات داشته باشد. در ADSL، کیفیت سیم‌، گنجایش بستر خطی و در نهایت فاصله تا مرکز مخابرات عواملی تاثیرگذار در سرعت اینترنت هستند. چون ADSL محدوده بیشتری را پوشش می‌دهد، معمولا اکثر افراد اگر از بستر خطی مناسب و کابل‌کشی با کیفیت درون منزل بهره‌مند باشند، مشکل خاصی از بابت سرعت نخواهند داشت.

برای VDSL اما که روی همان بستر مسی قرار می‌گیرد و نیاز به کابل کشی اضافه هم از جانب کاربر ندارد، فاصله تا نزدیک‌ترین مرکز مخابراتی عامل بسیار مهمی است. مثلا کاربران برای بهره‌مندی از VDSL باید کمتر از ۱ کیلومتر با مخابرات فاصله داشته باشند و این مقدار برای VDSL-Vplus بسیار کمتر است و حدودا به ۳۰۰ متر می‌رسد. در اینجا با دو اصطلاح مواجه هستیم؛ Downstream و Upstream که به ترتیب یعنی کسانی که فاصله نزدیک‌تری به مخابرات دارند و کسانی که در فواصل دورتر هستند.

از نظر قدرت سیگنال هر دو برابرند اما وقتی در مورد کیفیت صحبت می‌کنیم، کاهش فاصله می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. البته به خاطر داشته باشید که در VDSL نیز مواردی چون کیفیت سیم و کابل کشی تاثیر بسزایی روی سرعت و کیفیت اینترنت دارد. همچنین اگر فاصله دوری تا مرکز مخابرات دارید، باید بدانید اینترنت ADSL، ADSL2 و +ADSL2 برایتان بهتر و مناسب‌تر از VDSL خواهد بود!

برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به جدول زیر نگاه کنید که میزان سرعت بر اساس فاصله را برای تمامی سرویس‌ها به شما نمایش می‌دهد.

 

آیا نیازی به کابل کشی مجدد داریم؟

برای بهره‌مندی از VDSL،‌ کاربر نیازی به کابل کشی‌ ندارد چون می‌توان روی همان بستر مسی از آن استفاده کرد. به عبارتی VDSL از تمام پتانسیل خطوط تلفن استفاده کرده و این کار را به شکل بهینه‌تری به نسبت ADSL انحام می‌دهد. به همین دلیل سرعت آن بیشتر است. اما اگر نیازی هم به کابل‌ کشی خارج از منزل باشد، مخابرات موظف است آن را به صورت رایگان انجام دهد. مگر اینکه شخصی از شرایط سیم کشی درون منزل رضایت نداشته باشد و در این صورت باید خود اقدام به تعویض آن کند. تنها هزینه‌ای که کاربر باید متقبل شود، برای خرید مودم مخصوص VDSL است. چون حتی تعرفه‌های VDSL نیز فرق خاصی با تعرفه‌های ADSL ندارد!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *