تازه های تکنولوژی, دانستنی ها

پایان پشتیبانی از ویندوز 10، میلیون‌ها رایانه را به زباله تبدیل می‌کند!

پایان پشتیبانی از ویندوز 10، میلیون‌ها رایانه را به زباله تبدیل می‌کند

سازمان PIRG: مایکروسافت نباید این همه رایانه سالم را به خاطر عدم امکان پشتیبانی از ویندوز 11 به زباله تبدیل کند و به محیط زیست لطمه بزند.

گروه تحقیقاتی منافع عمومی (PIRG) مجموعه‌ای از سازمان‌های غیرانتفاعی آمریکایی-کانادایی است که برای ارتقای حمایت از مصرف کننده و سلامت عمومی فعالیت می‌کند. این گروه از بزرگترین شرکت نرم افزاری در جهان خواسته است تا زمان اتمام پشتیبانی رسمی از ویندوز 10 را به تعویق بیندازد.

گروه PIRG اخیراً نامه‌ای سرگشاده به ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت نوشته و از وی خواسته است که «میلیون‌ها رایانه را که هنوز از ویندوز 10 استفاده می‌کنند، به آشغال تبدیل نکند!»

در درخواست  PIRG آمده است که تصمیم مایکروسافت برای پایان دادن به پشتیبانی از ویندوز 10 در سال 2025، ده سال پس از عرضه اولیه این سیستم عامل، می‌تواند باعث بزرگترین جهش تاریخ در تعداد کامپیوترهای بلااستفاده شود. چرا که الزامات سخت‌افزاری ویندوز 11 می‌تواند منجر به ناکارآمدی 40 درصد از رایانه‌هایی شود که هنوز هم سالم و به خوبی در حال استفاده هستند. بدین ترتیب مایکروسافت اهداف زیست‌محیطی خود را از دست خواهد داد.

ویندوز 10 همچنان پرکاربردترین سیستم عامل در اکوسیستم رایانه‌های شخصی است و 71 درصد از کل رایانه‌های ویندوزی را شامل می‌شود، در حالی که ویندوز 11 تنها 23 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. رایانه‌های شخصی مجهز به ویندوز 10، در بیمارستان‌ها، کسب‌وکارها و خانه‌ها وجود دارند و تصمیم مایکروسافت برای توقف پشتیبانی از آن‌ها در سال 2025 یک اقدام نسنجیده و به ضرر مشتریانی است که انتظار دارند سیستم‌های گران قیمت آن‌ها همچنان تا سال‌ها قابل استفاده باشد.

PIRG قبول دارد که همه نرم‌افزارها در نهایت به پایان دوره پشتیبانی خود می‌رسند، اما وضعیت ویندوز 10 متفاوت است. این سازمان غیرانتفاعی می‌گوید، صدها میلیون رایانه شخصی می‌توانند به سرعت به زباله تبدیل شوند و عواقب آن برای محیط زیست ما آنقدر شدید است که نباید آن را بپذیریم.

مایکروسافت قصد دارد پشتیبانی پولی از ویندوز 10 تا 13 ژانویه 2032 حداکثر تا 13 ژانویه 2032 تمدید کند. اما این شرکت،  ترجیح می‌دهد که مشتریان رایانه‌های جدیدتر بخرند و ویندوز 11 را اجرا کنند. این شرکت پیش از این هم مجبور شده بود پشتیبانی رسمی از نسخه‌های بسیار محبوب ویندوز XP و ویندوز 7 را در گذشته طولانی‌تر کند و شرایط فعلی می‌تواند سرنوشت مشابهی را برای ویندوز 10 نیز رقم بزند.

نظرشما درباره این تصمیم مایکروسافت چیست؟

منبع Techspot

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *